
 
 
  
    Oslavy 20 let od sametové revoluce
 odhalily více než jindy podstatu zjednodušeného pohledu na naší komunistickou
 minulost. Na Staroměstském náměstí se
 prodávala céčka, kšeftovalo se s bony a stála se fronta na nedostatkové banány. Při letmém pohledu se jednalo o
 pokus oslavit 20. leté výročí s humorem, při bližším pohledu jde ale o typický
 příklad po-sametové propagandy, kterou současná společnost prezentuje naší
 komunistickou minulost.  Pro většinu lidí, kteří
 prožili část života v komunismu, podobný happening představuje jen
 zpestření a trochu sentimentu. Co to ale znamená pro dvacetiletého člověka,
 který dobu před listopadem 89 nikdy nezažil na vlastní kůži? 
    Pro chaotický začátek devadesátých let bylo popírání všeho souvisejícího
 s minulostí logickým vyvrcholením dlouholeté frustrace z nesvobody života
 v systému dožívajícího komunistického molochu. Podobné popření zažila česká
 společnost už mnohokrát. Podobně vypadalo například budovatelské nadšení
 začátku padesátých let. Tenkrát se v hlasitém oslavování nově nabyté
 rovnosti pracujícího lidu utopila jednotlivá kritika socialismu, stejně jako
 kruté tresty pro opozici nebo násilná kolektivizace majetku. V období nově
 nabyté svobody po roce 89 jsme tak poslouchali nově etablované politiky, kteří
 radili, vyzbrojení čistě teoretickou znalostí demokratických principů, jak co
 nejrychleji odstátnit a privatizovat státní podniky, inspirovat se Spojenými
 státy a nastolit moderní demokratickou společnost s minimálním vlivem
 státního vměšování. Pozdějí vystřízlivění následující halasnou oslavu odhalilo
 nenapravitelné rozkrádání během dvou vln privatizace nebo tunelování
 prostřednictvím privatizačních fondů. Většinu toho jsme si mohli ušetřit,
 kdybychom uvažovali pragmaticky, s rozvahou a spíše než Spojenými státy se
 inspirovali opravdu vyvinutými státy jako bylo Dánsko, Norsko nebo Rakousko. Období těsně po převratu mělo částečně právo k přehnané
 rétorice, kdy se automaticky negovalo všechno, co souviselo s komunismem.
 Místo věcné debaty o tom, co se komunistům povedlo a mělo by být zachováno a co
 je naopak potřeba změnit, šlo tehdy o ego a princip „pojdmě rozbourat úplně všechno a
 začneme stavět znovu“.  
    Jako dítě jsem zvyklý slýchat popis zhýralé kapitalisické společnosti, kde
 lidé ve velkém umírají hlady a žijí na ulicích. To jsem ještě nevěděl, že o
 dvacet let budu muset poslouchat podobné báchorky o komunismu. Pro budoucí generaci, která dobu před Listopadem
 nikdy nezažila, bude naší minulost reprezentovat špatná distribuce,
 legrační figurka řečnícího Milouše Jakeše, kšeftování s bony a fronty na
 banány. Místo toho, abychom se pokusili zhodnotit, co vedlo Československé
 komunisty k relativně hladkému převzetí moci po válce, jaký měl komunismus
 průběh a proč se nakonec jako nefunkční systém rozpadl, nabízíme další generaci
 karikaturu nebo parodii. 
    V roce 89 mi bylo deset let. Mám dobrou paměť a dobu před sametem si
 pamatuju do všech detailů. Žil jsem s rodiči ve větším městě. Ovoce bylo v obchodech k dostání podle sezón – na podzim se prodávala jablka a před
 Vánoci mandarinky. Fronty před Tuzexem nebo na ovoce jsem nikdy neviděl.
 Maximálně Vám prodavačka prostě řekla, abyste přišli v pondělí, že
 přivezou pomeranče. To ale nezbytně nesouviselo s špatnou komunistickou
 distribucí, ale s faktem, že v té době nebyl tolik rozvinutý globální
 trh. Podobnou zkušenost s tím, že v obchodem kdysi byly prostě jen
 lokální ovoce a to exotické bylo k dostání pouze příležitostně, mi
 popisovali i kamarádi z Anglie nebo z Kanady. To, že si nepamatuji na většinu jevů, kterými se dnes popisuje komunistická
 společnost, neznamená, že neexistovaly. Pokud si je ale nepamatuji já, nakolik
 jsou zveličené a vytržené z kontextu? 
    Propaganda je, i podle slovníku, zkreslená, selektivní informace, která
 komunikuje jednostranný názor a útočí na emoce. Nepochybuji, že v období
 po listopadu byl zjednodušený způsob referování o komunistech výsledkem
 frustrace a měl své místo – byť se k němu připojila takřka celá
 společnost, tedy i velká část pokrytců, vlastnící doma stranickou legitimaci.
 Máme ale právo  šířit odstrašující
 propagandu i po dvaceti letech? 
    Ačkoliv nejsem ani komunista a dokonce ani sympatizant levice, uvědomuju
 si, že naše minulost byla sociální koncept, pokus o alternativu k západnímu
 kapitalismu – pokus, který kdysi přinesl rychlý a efektivní rozmach průmyslu a
 výroby, stejně jako později sílící sociální problémy, neschopnost vyrovnat
 státní plánování přirozenějšímu konceptu tržní konkurence na západě i sílící
 paranoiu státního aparátu. Redukovat čtyřicet let naší historie na nedostatkové zboží z Tuzexu a
 fronty na ovoce je ale zjednodušená a zavádějící propaganda. Na tu byli
 specialisté právě komunisti.  
    Možná je na čase podívat se na minulost objektivně
 a uvědomit si, že šlo o sociální koncept, který jsme si kdysi sami zvolili a
 který se časem vyčerpal a projevil jako nefunkční. To bychom mohli zvládnout i bez legend o banánech a o Tuzexu.